Stel, je werkt voor een bedrijf, misschien heb je zelfs een bedrijf- en je denkt erover dit jaar een kerstkaart te sturen aan je relaties. Een goed idee. Een persoonlijke kaart laat zien dat je de relatie waardeert en dat je aan ze gedacht hebt. Een persoonlijke kaart is met fotokaarten niet zo moeilijk. Je eigen foto garandeert dat niemand dezelfde kaart gaat sturen. Maar persoonlijk is meer dan alleen een unieke foto. Besteed dus aandacht aan het ontwerp en aan de tekst. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn:
Waar je verder nog op moet letten

Maak geen fouten in naam en aanhef: als de heer Michielse in werkelijkheid een vrouw is, heet Peter niet Peter  maar Pieter, dan kom je over als iemand die slordig is of niet luistert en had je de kaart beter niet kunnen sturen.

Probeer iets persoonlijks op de kaart te zetten, al is het maar je naam of je handtekening.

Sta er ook bij stil dat een groot gedeelte van de Nederlanders geen kerstfeest viert. De meeste mensen zullen zich niet direct beledigd voelen als je ze prettig kerstfeest wenst maar Moslims, Joden, Boeddhisten, Hindoeïsten vieren het christelijke kerstfeest niet en zullen zich ook niet direct aangesproken voelen. Heeft u veel klanten en relaties die kerst niet vieren, denk dan aan een alternatief.

Veel grapjes zijn leuk op het moment dat je ze bedenkt maar een kaart kan ook maanden later nog ergens opduiken. Je wilt niet dat jij of personeel zich moet schamen voor de kaart die je gestuurd hebt.

Begrijpen de mensen die de kaart krijgen wie de  afzender is? Staat de bedrijfsnaam erop, is duidelijk waarom ze een kaart van je bedrijf krijgen?

En als laatste: zorg dat de kaart op tijd is. Houd rekening met de tijd die je nodig hebt om hem te bedenken, te ontwerpen en om hem te versturen. Rond kerst is het erg druk bij TNT Post. Zorg dat je kaarten op tijd in de bus liggen.

Succes met het maken van de kerstkaarten van je bedrijf

l