Sommige ondernemers hebben er moeite mee omdat ze de kerstboodschap een privé of religieuze aangelegenheid vinden of omdat ze bang zijn dat relaties en klanten het een goedkoop gebaar vinden, een obligaat marketing instrument, omdat 'iedereen het doet'.
Wij vinden dat je de kans op het versturen van een kerstgroet aan je zakelijke relaties in december zeker niet moet overslaan.
Net als met veel dingen in het leven is het wel belangrijk dat je let op de manier waarop je het brengt: De vorm die je kiest voor je kerstboodschap is bepalend voor de indruk die je achterlaat bij je relaties.
Een goedkoop, onopvallend kerstkaartje, ook nog zonder handtekening en met een door de computer voorgedrukt adres heeft inderdaad weinig effect.
Maar een mooi afgedrukte kerstkaart, met een handgeschreven adres en handtekening zal altijd opvallen bij je klanten en als zeer attent worden ervaren.
Het aangaan van een langdurige, persoonlijke relatie met een klant is iets waar ieder bedrijf op hoopt. In zo'n relatie zijn kleine, persoonlijke attenties cruciaal om je waardering die je hebt voor je klanten te laten zien. Privé zul je je familie en vrienden ook je beste wensen voor het nieuwe jaar willen overbrengen. Voor je belangrijkste klanten geldt precies hetzelfde. Je bedankt ze voor de prettige samenwerking het afgelopen jaar en wenst ze alle goeds toe in het nieuwe jaar.
Onderzoek heeft aangetoond dat klanten een persoonlijke boodschap erg waarderen en zeker niet als een goedkoop gebaar opvatten.
Het allerbelangrijkste aan de kerstkaart is dat de ontvanger het opvat als een persoonlijk gebaar van de afzender.
En wat is er nu persoonlijker dan een mooie foto? Maar wat is precies een goede foto? De foto moet niet te druk zijn en qua kleur passen bij de rand die je eventueel om de kaart gaat maken (groen/rood/sterretjes enz). Steek er wat tijd in om een leuke foto te vinden/maken. Anders ziet de foto kerstkaart er 'goedkoop' uit - en dat is wel het laatste wat je als bedrijf wil voor je zakelijke kerstkaart. Denk bij het maken van de foto aan de belichting (meerdere lichtpunten maakt een foto veel beter) en aan de pose waarin je de mensen/objecten neerzet. Fotografeer ook eens vanuit een ander standpunt (door de knieën gaan is vaak al een oplossing of juist op een trapje gaan staan).
Na de foto kies je een passende groet. Zelf vinden we dingen als 'dank voor de prettige samenwerking in 2009' niet echt meer kunnen op een kerstkaart. Probeer het zo persoonlijk mogelijk te maken, zodat de ontvanger van de kerstkaart echt het gevoel krijgt dat je de kaart voor hem/haar hebt gemaakt. (lees hier meer over teksten op een kerstkaart).
En de laatste tip is natuurlijk: Wacht niet te lang met bestellen van je kerstkaarten!
|