Ansichtkaarten gebruiken als zakelijk communicatiemiddel, er is zelfs een term voor: postcard marketing. Het is een betaalbare en effectieve manier om je zakelijke relaties te onderhouden of nieuwe relaties aan te knopen.

Postcard marketing is in eerste instantie betaalbaar omdat je professioneel gedrukte kaarten gemakkelijk zelf kan maken zonder tussenkomst van een dtp studio of een marketing adviesbureau. De kosten per kaart zijn laag en bij digitaal drukwerk kun je precies zoveel kaarten drukken als je nodig hebt. Zo voorkom je overvoorraad en heb je geen palets drukwerk staan die een jaar later bij het oud papier moeten. Omdat de productietijd kort is, kun je meerdere varianten van een boodschap testen en op basis van de respons bepalen met welke boodschap je verder gaat.

De uiteindelijke conversie van een actie is natuurlijk afhankelijk van de boodschap en het doel dat je met de kaart hebt. Bemoedigend is het aantal mensen dat je boodschap daadwerkelijk leest:  voor ansichtkaarten geldt dat een ongeëvenaarde 94 % van de ontvangers de kaart ook leest. De belangrijkste reden daarvoor is heel eenvoudig: ansichtkaarten worden gelezen omdat ze niet uit een envelop gehaald hoeven te worden.

Waar kan je ansichtkaarten voor inzetten
Ansichtkaarten zijn bijzonder geschikt voor het onderhouden van bestaande relaties. Waarschijnlijk stuur je al kerstkaarten. Het is de manier om relaties je waardering te laten blijken. Het kan ook een mooie aanleiding zijn over het afgelopen jaar te praten of plannen voor het nieuwe bekend te maken. Wil je ansichtkaarten succesvol inzetten, dan is het verstandig meerdere kaarten in een jaar te sturen. Naast kerst zijn ook nieuwe producten of diensten, de verjaardag van de relatie of een goed aanbod relevante aanleidingen. Inzet van meerdere kaarten in een jaar zorgt voor herkenbaarheid van uw bedrijf. Let er wel op dat de kaarten  ook herkenbaar dezelfde afzender (= jouw bedrijf) hebben, door het gebruik van terugkerende elementen: kleuren, fotostijl, huisstijlkenmerken of een inhoudelijke overeenkomst.

Ook voor het aanknopen van nieuwe relaties kunnen ansichtkaarten succesvol ingezet worden. Bedenk vooraf wat het doel is van de ansichtkaart. Wil je aandacht voor een speciale actie, wil je klanten in je (nieuwe) winkel of op je website, dan kunnen kaarten daarbij helpen.

voorbeeld fotokaart voor postcard marketing

foto: gamene CC

Waar moet je op letten
Kies de beste doelgroep: gebruik je eigen klantenbestand of koop of huur een adressenbestand dat aansluit bij je product en houd de respons bij van de kaarten die je stuurt. Wie reageren er op je aanbod en wie niet? Probeer meerdere varianten uit van je boodschap en kijk welke variant het beste scoort. Maak de kaart zo persoonlijk mogelijk. Onderteken met de hand, of beter nog, schrijf er een korte persoonlijke boodschap bij. Zo lijkt de kaart niet op reclame (hoewel ze dat natuurlijk wel is).

Gebruik echte postzegels. Een port betaald stempel is eenvoudiger maar maakt de kaart minder ‘menselijk’. Vergeet niet een retouradres op de kaart te zetten. Onbestelbare kaarten kunnen je zo helpen je klantenbestand up to date te houden. Nog iets om aandacht aan te besteden: kaarten die op dinsdag, woensdag en donderdag aankomen worden het beste gelezen. Houd rekening met vakanties: hoe groter de stapel post waar je kaart tussen terecht komt, hoe korter de tijd die aan je boodschap besteed wordt. Houd ook rekening met de bezorgtijd als je kaarten naar het buitenland gaat sturen.

voorbeeld fotokaart voor postcard marketingfoto: theogeo CC

Te hoge verwachtingen
Je kan proberen direct te verkopen met een ansichtkaart, maar het is effectiever om de kaart te gebruiken mensen naar je winkel of  je webiste te lokken om daar iets te verkopen. Op een kaart heb je in de regel niet voldoende ruimte voor je aanbod.

Maak de kaart aantrekkelijk. Besteed aandacht aan de afbeelding en de tekst en zorg ervoor dat de voorkant de lezer uitnodigt verder te kijken: naar de tekst op de achterkant of beter nog, op de website of de winkel. Wees duidelijk en houd de boodschap eenvoudig. Je hebt te weinig ruimte voor ingewikkelde verhalen. Een hoofdboodschap is meer dan voldoende en richt de aandacht op de actie die de lezer moet ondernemen.
Heb je een tekst bedacht, laat hem dan proeflezen door iemand die je bedrijf niet zo goed kent. Komt je boodschap over? Zelfs als je goed bent met taal, is het verstandig de tekst ook te laten controleren op spellingsfouten. Fouten staan slordig en doen afbreuk aan je boodschap of zelfs aan je imago.

Samenvattend
Ansichtkaarten zijn een kostenefficiente manier om contact te onderhouden met klanten of aan te knopen met prospects. Kies je voor campagematige inzet van kaarten en besteed je aandacht aan de inhoud, dan kun je, geholpen door het hoge percentage lezers, een prachtige conversie bereiken.

Verder lezen
een uitgebreide lijst met listbrokers (bedrijven die bemiddelen in adresgegevens)
prijzen voor foto ansichtkaarten