Een vorig keer hadden we het over de praktische kant van het maken van uitnodigingen, deze keer gaan we het hebben over het ontwerp. Laten we beginnen met een algemene opmerking: er zijn eigenlijk geen dwingende regels waar je aan moet voldoen. Alles kan, niets moet. Het is jouw kaart en als jij hem mooi vindt, zijn wij meer dan tevreden. Is er dan niets wat we kunnen zeggen? Natuurlijk wel.
Denk na over wat je wilt zeggen
Ga je een uitnodiging maken, dan is het fijn als je een idee hebt over wat je wilt zeggen. Moet de kaart grappig zijn, sfeervol of zakelijk? Een idee hoeft niet ingewikkeld te zijn, je hoeft het niet eens zelf te bedenken. Kijk bijvoorbeeld eens bij de kaarten in het kaartenrek en vervang in gedachten de afbeelding door een zelfgemaakte foto. Misschien kan je een Fokke en Sukke-achtige grap maken met jezelf in de hoofdrol. Kortom: laat je inspireren door goede voorbeelden om je heen.
De foto
Is er een bestaande foto die je wilt gebruiken of ga je voor de gelegenheid een nieuwe foto maken? Voordeel van een bestaande foto is de zekerheid dat je een leuke, mooie of geschikte foto hebt. Nadeel is dat je die foto niet speciaal voor de gelegenheid geschoten hebt: het verschil tussen maatwerk en confectie. Gelukkig kan je van een bestaande foto heel goed een leuke uitnodiging maken door hem te combineren met een tekst waardoor de foto een speciale lading krijgt.
Is een foto niet voldoende om je boodschap over te brengen? Gebruik er dan twee, of nog meer.
De tekst
Je kan uitgaan van een foto, je kan ook beginnen met de tekst en daar een foto bij zoeken. Probeer tekst en beeld te laten aansluiten. Ook hier geldt: kijk rond voor leuke teksten, je komt ze overal tegen.
Opmaak
De kaartenmaker biedt allerlei mogelijkheden om je tekst en beeld aantrekkelijk op te maken. Gebruik die mogelijkheden. Geef belangrijke woorden nadruk door ze een in een andere grootte, kleur of lettertype op de kaart te zetten. Zoom in of juist uit op de foto en gebruik een omlijsting die de sfeer versterkt.
Een voor- en een achterkant
Fotokaarten hebben een voorkant en een achter- of binnenkant. Je hoeft niet alle informatie op de voorkant te zetten. Je kan er mee spelen: een vraag op de voorkant, het antwoord aan de binnenkant. het begin van een grap op de voorkant, de clou op de achterkant of -zoals meestal- de feiten op de achterkant.
Een paar voorbeelden (NB: de voorbeelden zijn gemaakt met de kaartenmaker van fotokaarten.nl)
foto: Chris Owens CC
foto: Polifemus CC
foto: Patrick Q CC
foto: jmacphoto.com CC
foto: koll55 CC
foto: nathaniel s CC
foto voordeur: docman CC
foto stel: Bill D’Agostino CC